Zavinovanie

apr 22, 2024

ZAVINOVANIE je z duchovného hľadiska PRECHODOVÝ RITUÁL.

Pomáha nám uzavrieť, opustiť, uctiť všetky dary, poďakovať za ne a následne nájsť dôveru, odvahu a vôľu pre to, čo nás čaká a kam sa potrebujeme vydať. Pomáha nám prijímať a ukotvovať zmeny v realite. Vďaka rituálom si jasne uvedomujeme začiatky i konce. Pomáhajú nám uznať cykličnosť a premenlivosť života.Pomáhajú nám uzavrieť a prepustiť všetko tak, aby sme sa mohli slobodne otvoriť novému, s nádejou a (sebe)láskou v našom srdci.

Rituál Zavinovania je jedno sklíčko z mozaiky tradície reboza , z tradície šatiek . Šatka(plachta), rebozo, bolo niečo, čo sprevádzalo ženu životom. Už dievča dostalo šatku do daru, počas menštruácie si ženy zavinovali panvu, podbruško. Vedeli a vnímali, aké je to pre nich podporné. Zavinutie prinášalo teplo, bezpečie, tiché objatie. Tehotné ženy si podväzovali bruško, dopriali si uvolnenie pri rebozo masáži – toto sa dnes začína opäť používať a ženy to majú veľmi rady.

Ženy rodili a aj počas pôrodu bolo rebozo veľmi nápomocné. Ženy po pôrode potom v šatke(v plachte) odnosili svoje dieťa a sama žena sa opäť do šatky zahaľovala a nakoniec bola žena so svojou osobnou šatkou aj pochovaná. Veľakrát si šatku žena zdobila výšivkami, ktoré mali symbolický aj ochranný význam. 

V slovanskej kultúre je známa tradícia šatky-plachty tzv. kútnica. Žena-šestonedieľka, mala oddelenú svoju posteľ plachtou, tzv. kútnicou. Je to odvodené od slova „kút“, lebo posteľ bola umiestnená v kúte.

Kútnica – dnes by sme mohli povedať „záves“, slúžila k tomu, aby žena po pôrode mala svoj kľud a aby ju nikto zbytočne nerušil. Priestor za kútnicou bol posvätný – nikto „nepovolaný“ sa tam neodvážil ani len nakúknuť. Mohla tam chodiť len pôrodná baba a ženy, ktoré nosili šestonedieľke jedlo a zabezpečovali jej všetky potreby. Nemohol tam chodiť ani muž a ani staršie deti. Žena po pôrode tak mala na 6 týždňov zabezpečené teplo a klídeček. Jej jedinou úlohou bolo, byť s dieťatkom, kŕmiť ho materským mliekom, spoznávať sa s ním, jesť a spať. Cítila sa bezpečne, lebo vedela, že je o ňu maximálne postarané a taktiež o všetko ostatné, vrátane jej starších detí. Žena po pôrode, sa tak mohla vyživiť a počas 40 dní načerpať nové sily a energiu.          

Všetkým bolo jasné, aj samotnej žene, že toto je to najdôležitejšie, čo má po pôrode dostať a čo si potrebuje sama sebe dopriať.                              Čo k tomuto dodať?  Len toľko, že z tejto tradície by sme naozaj mohli „odkukať“  to dôležité a v rámci možností to priniesť aj do dnešných časov.

Staré tradície a rituály, nevznikli „len tak“ a ani nevznikli na to, aby sme ich „len tak“, automaticky a slepo nasledovali.                                                  Tradície a rituály majú pre nás dôležitý a nadčasový odkaz. Máme slobodnú voľbu, či ten ich odkaz započujeme, či pochopíme ich nadčasový a hlboký zmysel a či budeme ich zdravé jadro naďalej zasievať do nášho života. Rituály a tradície môžeme dnes v rôznej forme vedome žiť a pridať im svoj vlastný a jedinečný význam. Je to iba na nás…

 

NEWSLETTER

Vždy keď napíšem nový článok alebo pripravím novinky, dám vám vedieť ako prvým. Ak sa vám to páčiť nebude, odhlásite sa kedykoľvek jedným klikom

* indicates required